Als de ontwerpers en de betrokken stakeholders onbevooroordeeld waarnemen tijdens het testen leidt dit tot bijkomende informatie (want er zal altijd ook iets anders gebeuren dan wat verwacht werd en dat kan relevant zijn of niet). De werkelijkheid die zichzelf organiseert in de opgezette testomgeving kan het aantal relevante aspecten doen toenemen of doen afnemen. Er gebeurt naast X1 , X2 en X3 bijvoorbeeld enerzijds ook X4 zodanig dat de keuzevrijheid in een groter universum moet uitgedrukt worden, of anderzijds kan een verondersteld relevante specificatie achterwege gelaten worden omdat dit geen invloed heeft op wat er gebeurt, bijvoorbeeld of X1 nu gebeurt of niet heeft geen invloed op het gebeuren van de andere aspecten.

Voor de ontwerper betekent dat het onbevooroordeeld waarnemen bijkomende informatie oplevert en zo is hij terug in de informatiefase beland waarbij hij ervoor kiest om op een manier die ook relevant is in de geteste context de specificaties van de opdracht te divergeren en dan bijkomende acties te ondernemen.

Uiteindelijk moeten de vier focussen die de ontwerper zal innemen beschouwd worden als ingebed in elkaar. Om dit duidelijk te illustreren geven we hiervan een voorbeeld in de volgende tabel:

Informeren

Informeren

Lijst alle eisen
Lijst alle wensen
Lijst alle modellen

Exploreren

Op hoeveel manieren kan ik de eisen meten
Hoe sterk zijn mogelijke modellen gerelateerd met eisen
Zijn er niet uitgesproken eisen

Beslissen

Kies voor modellen
Kies voor benchmarks
Kies voor metingen
Kies voor het aggregeren van meetmethoden in meetprotocollen
Kies voor beslissingsmethoden

Testen

Confronteer de opdrachtgever met jouw beslissingen
Krijg formele goedkeuringvoor de werkwijze binnen tijd en budget



Exploreren

Informeren

Lijst alle elementen die voor exploratie in aanmerking komen
Formuleer op een uitnodigende manier bijvoorbeeld: “op hoeveel manieren kan ik….”

Exploreren

Gebruik gepaste creativiteit technieken

Beslissen

Beperk het gebied
Synthetiseer
Kies voor een voorstellingsmethode

Testen

Check of de oplossingen een oplossing zijn voor het gestelde
Zijn er voldoende mogelijkheden gevonden?



Beslissen

Informeren

Lijst alle oplossingen en criteria
Lijst wat niet beslist en/of getest moet worden (bijvoorbeeld simultane elementen)
Documenteer wat de overeenkomst is van het gevondene met het gewenste

Exploreren

Zoek verschillende rationele beslissingsmethoden
Zoek methoden om onzekerheid weg te nemen
Exploreer wat er gebeurt met onderscheidingen als het relatieve belang veranderd wordt

Beslissen

Vereenvoudig de beslissing
Beslis binnen de verschillende beslissingsmodellen
Maak de beslissing duidelijk aan anderen als je niet zelf beslist

Testen

Zijn de uitkomsten onderscheidend genoeg?
Convergeren de verschillende beslissingsmodellen?
Verantwoord de beslissing



Testen

Informeren

Documenteer wat de randvoorwaarden zijn van de test
Documenteer de nauwkeurigheid

Exploreren

Zoek welke onverwachte omstandigheden zich kunnen voordoen
Exploreer de gevoeligheid van de randvoorwaarden

Beslissen

Beslis waar je de systeemgrenzen legt
Beslis wanneer je de test zelf in vraag stelt

Testen

Ga de confrontatie aan met de werkelijkheid



Overzicht

Ontwerpen is de vaardigheid om snel te bewegen tussen vier verschillende houdingen in het dynamisch creëren van een nieuwe werkelijkheid. Deze vier houdingen zijn het resultaat van een binaire logica die als volgt op twee assen kan voorgesteld worden

Logische conjunctie (AND)

Kiezen, durven

Laten gebeuren, doen

Divergeren, dromen

Informeren, definiëren, durven dromen

Exploreren, creëren, doen dromen

Convergeren, denken

Beslissen, realiseren, durven denken

Testen, valideren, doen denken

De nederlandse taal beschikt dan ook nog over een "d"-woord dat de lus terug sluit: door-(doen).

Deze eenvoudige voorstelling is rijk genoeg om een inzicht te krijgen in alle ontwerpprocessen, en in het haakformalisme wordt aangetoond dat hiervoor slechts één axioma noodzakelijk en voldoende is.

Besluit: de waarheid van ontwerpers en de wetenschap van ontwerpers

Enerzijds zijn ontwerpers niet bezig met het zoeken naar een waarheid die onafhankelijk zou kunnen zijn van de concreet ervaarbare en dus particuliere of contingente werkelijkheid. Anderzijds kunnen ze wel werkelijkheden creëren die door verschillende particuliere en contingente stakeholders kunnen herkend worden als de werkelijkheid die door hen bedoeld werd en dus gemeenschappelijk ervaarbare aspecten zal hebben, aspecten die dan voor hen als “waarheid” zouden kunnen gekenmerkt worden.

Ontwerpers hebben dus nood aan een wetenschap die hen bij deze zoektocht kan helpen. Het is geen wetenschap die op zoek gaat naar universeel geldende waarheid, maar naar de wetten die te vinden zijn in de mogelijke relaties tussen concreet ervaarbare aspecten en die in staat is op een coherente manier contextafhankelijke “waarheden” te voorspellen en die dus verschillende modellen die in verschillende contexten relevant zijn kan genereren.

De ambitie om daarmee te beginnen was de aanleiding om het haakformalisme te ontwikkelen.